با پیشرفت هایی که در همه صنایع و تولیدات شرکتها صورت گرفته است در تولید و فروش انواع مواد شوینده نیز رشد و شکوفایی های بسیاری مشاهده می شود. با تولیدات متنوع و گوناگونی که در عرصه تولید انواع مواد شوینده، شامپوها و سفید کننده ها صورت گرفته کارهای مربوط به تمیز کاری و بهداشت و سلامت جامعه کاری بس سهل و آسان شده است. این سهولت انجام و راحتی دسترسی روز بروز بر رعایت بهداشت فردی و عمومی تاثیرات مثبتی را داشته است.
مواد شوینده چیست
مواد شوینده، شامل مواد شیمیایی، پایههای غیرشیمیایی، افزودنیها و سایر مواد دیگری هستند که برای شستشو و تمیز کردن اشیای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. مواد شوینده انواع بسیاری دارند، از جمله مایع ظرفشویی، پودر و مایع شوینده لباس، مایع ظروف الکلی، مایعات تمیزکننده سطوح.
مواد شوینده ساخته شدهاند تا ذرات و لکههای موجود بر روی سطوح مختلف را از بین ببرند و اشیا را تمیز و شاداب کنند. از آنها در خانه، مدرسه، دفتر، کارخانهها، صنایع مختلف و… استفاده میشود.
برخی از اجزای مواد شوینده شامل شیمیاییهایی مانند سولفات، سدیم لوریل سولفات، تریایتانول آمین، فسفات، انزیمها و غیره هستند که
این شیمیایی ها به صورت خطرناکی می توانند بر روی محیط زیست و انسانها تأثیر بگذارند. بنابراین برای کاهش اثرات جانبی مواد شوینده، تلاش برای تولید مواد شوینده غیر سمی و در عین حال با کارایی بالا صورت میگیرد.
روشهای خانگی مثل استفاده از ساییدن، زغال سنگ، اسید سیتریک، سدیم کربنات و غیره برای تمیز کردن و شستشوی لباسها و اشیا نیز وجود دارد. همچنین استفاده از سیستم شستشوی جدید و پیشرفته با تکنولوژی پایین قابل شستشو، مصرف کمتر آب و مواد شوینده از دیگر راهکارهای محیطی در این حوزه است.
در طراحی مواد شوینده، ملاحظات سلامتی، ایمنی و زیستمحیطی برخورداری بالا و تأثیرات محیط زیستی و ایمنی اپراتورها در نظر گرفته میشوند.
مواد شوینده طبیعی
از قدیم الایام مواد طبیعی مانند آب لیمو ترش، جوش شیرین، سرکه سفید و گلیسیرین برای سفید نمودن و بردن لکه ها بسیار خوب عمل می کنند اما بکار گیری از این مواد برای لکه بری و سفید کردن در تمامی موارد قابل استفاده نیست.
و بشر کم کم به سمتی رفت که از مواد شوینده مصنوعی و شیمیایی پیش رود و برای تمیزی و بهداشت بیشتر از آنها استفاده نمایند.
کارخانه مواد شوینده
تمامی کارخانه های مطرح و بنام در دنیا و تمام کشورهای جهان و هم چنین ایران که دارای تولیدات مواد شوینده در انواع مختلف می باشند دارای یک محلی بنام کارگاه یا کارخانه تولید کالا هستند که در آن مکان با تهیه و یا تولید مواد اولیه و با در اختیار داشتن نیروهای انسانی متخصص و ماهر و کارگری اقدام به تولید کالاهی نهایی مواد شوینده نهایی می نمایند.
در تکمیل کار تولیدی کارخانه و کار اصلی بعد از تولید یعنی فروش کالای تولید شده، یا در کنار کارخانه و یا در شهر های مهم پر تردد اقدام به تاسیس دفتر مرکزی فروش کارخانه می شود که کارهای مربوط به بازاریابی و فروش تولیدات را که مسئله ای بسیار مهم است را انجام میدهند.
مواد شوینده، به منظور حذف ذرات قطرهای ریز گرد و غبار، روغن، چربی، لکههای مواد خورد کننده و … به کار میروند. پودر شوینده لباس، از یک ترکیب فسفات، کربنات و سولفات با دانهبندی مناسب تشکیل شده است. شویندههای مایع به عنوان جایگزین پودر شوینده، در دهههای 1970 و 1980 به وجود آمدهاند.
مایعات شوینده لباس معمولا شامل سورفکتانتهای آنیونیک، نانو سیلیکات، پلیوینیل پیرولیدون، کربوکسیمتیل سلولز و آب میباشد. مایع شوینده لباس برای شستشوی لباسهای بدون انرژی و بدون زخمهای قوایمی جدید طراحی شدهاند.
مایع شوینده مو برای شستشوی موهای معمولی به کار میرود که عموما شامل سورفکتانتهای آنیونیک، مواد نرم کننده، نانو ذرات و آب میباشد.
در کل، طراحی مواد شوینده نیز، به فرایند تحقیقات بالینی میزان کارایی و امنیت آن مربوط است. با توجه به تغییرات فناوری و ایجاد دستگاههای مجهز، مواد شوینده نیز بهبود یافته است.
نماینده فروش شوینده
بیشتر کارخانه های مواد شوینده در کنار دفتر فروش خود دارای ساختار فروشی مخصوص کارخانه خود هستند که با آن ساختار فروش برخی دارای فروش مستقیم فقط از خود کارخانه هستند و برخی دیگر نیز به غیر از فروش مستقیم از خود کارخانه دارای نمایندگی های فروش در تمام استان ها یا برخی از استان ها هستند.
نمایندگان فروش دارای ویژگی هایی هستند که این ویژگی ها از طرف دفتر مرکزی کارخانه تعیین می شود و افراد یا شرکت هایی که دارای این خصوصیات هستند می توانند با رعایت دستورالعمل های ارائه شده کارخانه نسبت به اخذ نمایندگی فروش اقدام نمایند.
نمایندگی فروش شوینده در هر استانی بدون اینکه کارخانه یا دفتر مرکزی در آن مکان حضوری داشته باشند بعنوان نماینده مستقیم آنها می باشند و مشتریان در هر استانی که دارای نماینده فروش هر برندی هست می توانند از آن نمایندگان خرید داشته باشند البته به همان قیمت خود کارخانه.
تولیدی های بسیاری در ایران وجود دارند که در تولید انواع شوینده ها مخصوصا شوینده های بهداشتی که در موضوع شستشو و استحمام افراد استفاده میشود. تامین مواد مواد اولیه و همچنین لیبلهای مو موجود در کارخانه در تولید انواع شامپوهای مو و بدن که در استراتژی تولید کارخانه توسط تیم تولید کارخانه ایجاد شده است.
در کنار تیم فروش کارخانه دارای هدفی واحد برای تولید محصولی استاندارد و دارای کیفیت و فروش آن در سراسر کشور در نمایندگی ها و فروشگاه ها و نمایشگاه های مجاز و معتبر در خرید و فروش انواع شوینده ها می باشد که محصول شامپوی تولیدکننده به نحو مطلوب و با قیمت مناسب و به بهترین شرایط به دست خریداران و مصرفکنندگان نهایی برسد.
مرکزیت توزیع شامپو
در کنار دفاتر فروش کارخانه و شرکت های تولید مواد شوینده که کار بازاریابی و فروش مواد شوینده و تنوع شامپو های مو و بدن را بر عهده دارند اکثریت پخش های عمده و فروشندگان بزرگ در مراکز استانها نیز به عنوان بنکدار مسئول پخش مواد غذایی و شوینده در بین مردم هستند نیز تقسیم و پخش مواد شوینده و از جمله شامپو ها را بر عهده دارند.
یکی از بازوهای مهم تقسیم و توزیع انواع شویندهها و مواد غذایی در سیستم توزیع کشور می باشد که با شرایط عادلانه و قیمت مناسب محصول به دست مصرف کنندگان برسد. در میان انواع شامپو های مو شامپو های هتلی نیز یکی از گزینه هایی است که در میان بازاریان مصرف و خریداران به خصوص خود را دارد که اغلب آنها اغلب آن ها رستوران ها و هتل های شهر ها می باشند که برای تهیه نیاز خود و برای شستشوی افراد ساکن در هتل ها به این مراکز مراجعه می نمایند.
ویژگی های اخذ نمایندگی فروش
- داشتن فضای جهت انبارداری محصولات
- داشتن فضای اداری : ( پذيرش ، انتظار مشتريان ، مديريت، اتاق کارشناس فنی و انبار )
- موقعيت ملك در بر خیابان اصلی شهر
- داشتن سند ششدانگ به نام متقاضی
- داشتن كارت پايان خدمت و يا معافيت دائم
- داشتن مدرك تحصيلی ديپلم و يا بالاتر ( اولويت با مدارك بالاتر می باشد.)
- دارا بودن تجربه و تخصص در فروش
- توان سرمايه گذاری
- سن متقاضی : حد اكثر سن ۵۵ سال ( اشخاص حقيقی)
- ارائه وثيقه ملكی : قدرت ارائه وثيقه ملكی به ميزانی كه شركت تعيين نمايد